Nyt kun viikko oli hyvin levätty, työt kutsuivat jälleen.
Nyt aamusta oli vuorossa olastusta. Tässä hommassa tarvittiin jälleen ”fly
press” laitetta, induktiolämmitintä, konevasaraa, sekä työkalua jota he
kutsuivat ”monkey”ksi. Ensin lovetettiin kappaleet, jonka jälkeen ne
muotoiltiin konevasaralla hiukan pyöreän muotoisiksi, ja lopulliseen muotoon "spring swage" työkalulla.
Loppusilaus tehtiin ”monkey”lla. Tämä tasoitti olastetun kohdan
pohjan niin, että kappale näyttäisi tasaiselta kun se laitettaisiin kiinni
lattarautaan myöhemmin.
Noh, jo ensimmäinen kappale meni hiukan läskiksi, eli
tuli lovetettua aivan liikaa (oli toisaalta omaa syytä). Tämä kuitenkin
korjattiin hitsaamalla ja uusi yritys. Ja alkoihan se sujua lopulta. Näiden
jälkeen oli hyvä pitää kahvitauko.
Seuraavaksi päästiin lattarautojen kimppuun. Nyt pääsin
itsekin hitsailemaan ensikertaa tässä yrityksessä. Päämäärä: hitsaa kaksi
lattarautaa yhteen. Helppoa kuin heinän teko... no ei. Kappaleet eivät
nimittäin olleen täysin suoria, ja sen lisäksi olivat ”aallollaan” keskeltä
(joka tuli säilyttää). Ensimmäinen yritys ei toiminut. Kun kappaletta tutki
suorakulmalla (jota en siis itse ollut tehnyt), näkyi selvästi että kappaleet
olivat vinossa. Kappale piti saumauskohdasta rälläköidä auki ja säätää
uudestaan. Edellisestä viisastuneena tämä sujuikin nyt paremmin.
Nyt oli luvassa paljon hitsaamista, hiomista, ja taas hitsaamista ja
hiomista. Tässä hommassa keskeisintä oli yllättäen rälläkän hallinta. Tuli
tietää, mistä tulee hiota, miten paljon, millä voimakkuudella, missä kulmassa.
Vaikka näitä oli aiemmin koulussa tehnyt, oppii silti aina jotain uutta. Vaikka
tässä ei ollut ihan niin tarkkaa, kunhan oli ”good enough” niin pyrin kuitenkin
hyvän näköiseen lopputulokseen joka mielyttäisi itseänikin. Tähän tulokseen
päästiin joskus lounaan jälkeen.
Päivän viimeinen koitos oli hitsata sekä niitata kaareva
kappale tähän aiempaan ”L” rautaan. Niittaus sujui hyvin, mutta hitsauskohtien viimeistelyssä
tuli haukattua muutaman kerran vääristä paikoista joita joutui sitten
korjaamaan. Hyvin rasittavaa. Juuri kun sain viimein tämän työn valmiiksi, oli
päivä pulkassa.
Tämä oli ollut erittäin mielenkiintoinen päivä, sillä pääsin
tekemään hommia joista tykkäsin (kuten hitsaus). Päivää hiukan painosti se,
että hommat eivät sujuneet aivan nappiin ja useisiin töihin kului paljon
aikaa. Laitetaan tämä sitten maanantain piikkii; Huomenna uusi yritys hyvä
kymmenen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti